У першій частині нашої віртуальної екскурсії ми «оглянули» кришталевий ліфт в будинку хутряного магната Мертенса. А в цьому огляді ознайомимося з його конкурентами – підйомниками купців Єлисєєвих. Сучасники не могли визначитися, який із ліфтів краще.
Григорій Єлісєєв – генеральний консул Данії, був заповзятливим і дуже багатим, любив породистих коней і сучасний прогрес, що допомагає йому в збагаченні. У 1903 році на розі Невського проспекту і Малій Садовій вулиці за його наказом звели шикарний модерновий будинок.
Як в своїх оселях, так і в здаються будинках Єлісєєв замовив установку перших в Санкт-Петербурзі пасажирських підйомників, на яких їздили його квартиронаймачі. Знімати квартири в його дохідних будинках могли лише люди дуже забезпечені, а їх змушувати чекати не варто.
Тому в будівлі на Набережній річки Фонтанки, 64 змонтували перший в Російській імперії великий підйомник, в якому могло їздити відразу кілька пасажирів. Спроектував цей чудовий підйомник зять Єлісєєва архітектор Гаврило Барановський, що забезпечило йому довічний шану.
Дизайн просторого ліфта для здається вдома не відрізнявся вишуканістю, а ось кабіна підйомника ще одного будинку Єлисєєвих на вулиці Ломоносова, 14, побудованого в 1892 році, відповідала розкоші загального інтер’єру. Вважають, що підйомне устаткування в будівлі було змонтовано в тому ж році.
Тому що на кресленнях будівлі за попередній рік підйомник в деталях промальований. Цей ліфт називають серед тих, що першими з’явилися в Пітері, так як він функціонував завдяки паровій машині. Від неї з підвального приміщення до двигуна на останньому поверсі тяглися канати, за якими їздила кабіна.
Домашній ліфт для збільшення прибутку
Наявність підйомника робило прибуткові будинки бажаними для дуже забезпечених квартиронаймачів, тому і інші власники стали їх встановлювати. Так на Таврійської вулиці, 5 і сьогодні можна бачити круглу шахту від пасажирського підйомника в будинку архітектора Хренова.
На початку 20 століття він зводив будівлі в стилях еклектика, неокласицизм і модерн. Останній з перерахованих стилів, на його думку, найбільше підходив для сучасного підйомного обладнання.
Два шикарних пасажирських підйомника в великих кабінках з 1900 року возили купців і дворян з покупками по торговому дому «Пасаж». Це робило шопінг по 64 магазинам більш швидким і приємним.
Покататися в історичних ліфтах можна і сьогодні, тільки в нових кабінках. Зате їздять вони по чудово зберігся шахтам, декорованим кованими чавунними завитками та флористичного візерунками.