Створення ліфта для доставки вантажів в Космосі цілком реально з інженерної точки зору. Зупинка тільки в одному аспекті: у вчених не виходить розробити нанотрубки достатніх для такої відстані міцності.
Космічні ідеї
Ще Ціалковского висунув ідею безракетної відправки вантажів на орбітальну станцію, на це його надихнула Ейфелева вежа. Він запропонував створити підйомник подібний вежі, що досягає орбіти, з міцних, що не стискуються матеріалів.
Потім Арцутановим була висунута ідея: зробити ліфт на тросах, стійких до високого розтягування. Найбільш підходящим матеріалом для троса, який з’єднав Землю із супутником, вважаються нанотрубки, але їх міцність не достатня на сьогоднішній день.
На даний момент в лабораторних умовах вдається отримати нанотрубки з міцністю до 50 ГПа, в той час як необхідна міцність – 120 ГПа. В середньому вони ламаються в діапазоні 30-50 ГПа. Для космічного ліфта необхідні матеріали з міцністю 65-120 ГПа.
Американські плани на космічний ліфт
В Америці над створенням орбітального підйомника трудилися в партнерстві Бредлі Едвардс (астрофізик) і Майкл Лейн (керівник компанії LiftPort, що популяризує застосування вуглецевих нанотрубок з комерційної точки зору).
Спочатку Едвардс за гранти від НАСА самостійно працював над ідеєю підйомника для Космосу. Потім він уклав договір з LiftPort, але компанія припинила свою роботу в 2007 році. Лейн вирішив, що для приватного космосу вигідніше вторинне використання ракет.
Коли запрацює японський космічний ліфт?
У Країні висхідного сонця, що славиться успіхами в сфері робототехніки, створення космічного підйомника практично національна ідея. Вчений Суміо Іїдзіма серед винахідників нанотрубок, а компанія Обаяші гарантує, що до 2050 року їх підйомник курсуватиме в Космосі.
Керівник Обаяші Йожі Ішикава запевняє, що проект складний, але цілком реальний. Для його реалізації потрібні об’єднані зусилля різних країн, але Японія швидше за все стане на чолі цього руху.
Запатентований в Канаді космоліфт
Поки Японці обіцяють, компанія з Канади Thoth Technology, що займається космічної та оборонної діяльністю, знайшла американський патент №9085897 на власну модель підйомника-вежі, зберігає жорсткість за рахунок стисненого газу.
Завдання цього обладнання доставляти вантажів на висоту 20 км, звідки на орбіту їх транспортують традиційним способом – ракетами. Це рішення дасть економію палива до 30% в порівнянні зі звичайним способом.