У цій статті продовжуємо тему старовинних замків і ліфтів. Ми вже розповідали про ліфти для царствених персон в замках Закупи і Конопіште, а тепер розповімо історії чеських і моравських палацових службових ліфтів.
Замок «Белларія», побудований в розкішному стилі раннього рококо варто в саду фортеці Крумлов. Він був побудований на початку 90-х років 17 століття, а потім кілька разів перебудовувався. У 1746 року серед нововведень в палаці з’явився кухонний ліфт.
Він розташовувався в напівпідвальному поверсі біля кухні і використовувався для подачі готових страв панам. Гості були в захваті від новинки і називали її чарівним столом. Було дивно приємно, перебуваючи на першому поверсі в вітальні, отримувати смачні страви і не бачити прислуги.
Ліфтовий підйомник конструктивно був подібний до звичним для сучасних людей гідравлічним ліфтів. Устаткування з допомогою канатів висувало на висоту обіднього столу всю стільницю в формі еліпса або 2 округлих підношення з напоями.
На сьогоднішній день чудо підйомник зберігся. Однак в літній палац біля замку відвідувачів не пускають. Його лише використовують як фон і кулісу при розігруванні вистав для оригінального театру з обертовим залом для глядачів.
Замок Hluboká nad Vltavou
У палаці під назвою Глубока-над-Влтавоу в 1907 році було два ліфта. Один пасажирський гідравлічний, його рух забезпечувала вода, яка подавалася з ємності, розташованої під дахом палацу, а другий ліфт – кухонний, він подавав готові страви і відвозив посуд.
У палаці Сихров туристи і сьогодні можуть помилуватися незвичайним підйомником. Його зробили з дерева, щоб транспортувати брудну білизну вниз прачкам, а потім випрану і відпрасованою вгору панам. Є в замку і кухонний ліфт, але його відвідувачам не показують.
Замок Valtice
Державний замок Валтіце в Моравії належав дуже передовому і знатного роду Ліхтенштейнів. Палац багато разів перебудовували, і свого сучасного вигляду він набув між 17 і 18 століттями.
В кінці 19 століття в замку з’явився перший в Моравії підйомник для пасажирів, в якому багато елементів були цілком сучасними: кабіна їздила на сталевому тросі, завдяки електродвигуна, і мала захисну систему.
Скляні розсувні дверцята кабіни не приховували від очей чудове оздоблення кабіни, яка збереглася до наших часів. Кабінка виготовлена з деревини, облицьована шпоном червоного дерева, прикрашена двома фасетними дзеркалами.
Її двері, оснащені поручнями з латуні, і передня стінка декоровані травленим склом з флористичними візерунками. На підлозі лінолеум, закріплений планками з латуні. Стеля касетна з електричним освітленням.