Тема проблемних ліфтів у нас в країні дуже популярна, то мова йде про «старичків», які давно повинно було замінити, а вони все їздять і ламаються, то про страшні аварії, але рідко хто піднімає питання про нових непрацюючих і ламких пасажирських підйомниках.
Але ж такі ситуації не рідкість. Тому ми взяли інтерв’ю у монтажника ліфтів Андрія, який вже 15 років займається установкою підйомного обладнання в Україні (останні 1,5 року він працює в Скандинавії).
– Андрій, скажіть, до ліфтів яких брендів немає претензій ні у замовників, ні у монтажників?
– До ліфтів так званої «великої четвірки» (Тіссен, Шиндлер, Коне, Отіс) зазвичай ніколи ніяких питань немає. Їх інженери правильно виконують розрахунки, і
комплектація поставляється повна. Є й менш відомі бренди, з якими теж немає ніяких проблем, наприклад, Wittur, LM МР, Movilift (але тільки не український). Може є й інші, кажу тільки про тих, з якими працював або отримав інформацію від монтажників, яким можу довіряти.
– А які взагалі можуть бути проблеми з новим ліфтом?
– Проблеми можуть бути дуже різні … Припустимо компанія продала ліфт, і змонтувала і
через якийсь час зникла (пішла з ринку, розорилася, директор поїхав до іншої країни і т. д.) І тут вже не важливо добре чи погано вони виконали свою роботу. Адже в процесі експлуатації підйомника необхідні швидко зношуючи матеріали (ролики, вкладиші, кнопки та інші), а їх немає. Або ситуація ще гірше: під час перших пусків води в будинку проривають труби (що часто буває), і затоплює ліфти. При цьому виходять з ладу плати (електроніка) в головній
станції управління або в кабіні. І все, фініш, взяти запчастин ніде.
– Це чисто теоретично або такі ситуації були у Вашій практиці?
– На українському ринку ми стикалися з двома такими випадками. Це компанії Sigma
(Пішла з ринку разом з Януковичем) і Movilift (розсипалася в 2018 році через неправильну організацію праці). Якщо з ліфтами Sigma простіше, запчастини можна купити на китайських сайтах, то з Movilift досить складно. Італійці в нашу країну продають обладнання тільки свого “партнера”, який і продавав ці ліфти в Україні.
Іноді доходить до того, що замовники, які володіють достатньою кількістю коштів, готові оплатити демонтаж цих ліфтів і купити у нас щось більш поширене.
– Виходить виробники не моніторять і контролюють, як їх партнери і ліфти працюють в інших країнах?
– Маловідомі, ні. Знову таки тут плюс “великої четвірки”. Вони міжнародні корпорації, все що відбувається в будь-якій країні світу має багатоступеневий контроль, аж до головного офісу (Тісен – в Німеччині, Коне – в Фінляндії, Отіс – в США, Шиндлер – в Швейцарії).
– Тобто у цих гігантів проблеми не трапляються?
– В принципі, немає. Хоча з Тіссен на рівні чуток я чув одну історію. Він колись пішов з українського ринку, не зміг впоратися з системою “відкатів”, дилером став Укрліфтсервіс. В один «прекрасний» момент вони примудрилися продати лівий ліфт за німецькою ціною і під німецькою назвою. Коли з ним почалися проблеми, замовник зателефонував до Німеччини. Там були в шоці, у них в базі не було такого ліфта. Тому дилерство забрали у цій компанії. Але зараз знову хтось намагається просувати ліфти Тіссен в Україні. Але ще раз хочу сказати, точно не знаю, чи правдива ця історія про Укрліфтсервіс.
– Зрозуміло, а які ще виникають проблеми з новими пасажирськими підйомниками?
– Наприклад, вам продають ліфт з певною назвою, маркою і країною виробником, але це не відповідає дійсності. Так Movilift в Україні спочатку реально продавав італійські ліфти, але потім директор захотів заробляти більше. Його фірма стала більшу половину ліфтів робити в Україні, а в Італії купувалася тільки кабіна і комплект електроніки. Потім у цього директора з’явився партнер, і італійського в його ліфтах практично нічого не залишилося (іноді лебідка). Вони електроніку і кабіни стали закуповувати в Туреччині, а все інше робилося в Україні. Тільки приводи дверей купувалися в Італії. Але це тільки створило додаткові проблеми. Якщо привід ламається, запчастин не купиш (італійці досі вірять в офіційні представництва і працюють з однією компанією в країні), а турецькі приводи принаймні можна купити без питань.
– Ви особисто стикалися з такими «італійськими» ліфтами?
– Так, ми продали такий ліфт замовнику. І тепер у нас маса проблем. Ситуація ніби купив машину в салоні, але колеса, ручки на дверях, пасажирські сидіння ти повинен купити сам і сам поставити …
– А як з китайськими виробниками? Сьогодні багато дуже суперечливої інформації про якість їх продукції.
– Якщо це брендова продукція, то зазвичай проблем не виникає. Проте є такий “виробник”, як компанія Mizui. Вона продає китайські ліфти, у яких дуже “солодка” ціна, тому продає багато. Все було б добре, якщо б не одне АЛЕ! Такого бренду в Китаї немає! Я сам спілкувався з декількома виробниками з Китаю. Вони ніколи не чули про таку компанію, але ж там один одного майже всі знають (В Китаї регулярно проходять зустрічі для всіх виробників ліфтової галузі на урядовому рівні).
– У цих ліфтів погана якість? Якщо немає, дешеві, працюють, може все і прекрасно?
– Я в принципі згоден, ліфти на наче працюють (проте збої є і не відомо, як вони себе проявлять через 5 – 10 років). І ще один момент. Цей же продавець реалізує в Україні Mitsubishi. Коли я про це дізнався, здивувався і розлютився одночасно !!! Ліфти даного бренду не продаються в Україні, як мінімум їз-за цінової політики, це дуже високоякісне і дороге обладнання (чого тільки вартий їх радісний ескалатор, одне чудо). Коли мова йде про продукцію виробників “великої четвірки”, сенс тільки в тому, що якщо будується будинок і потрібен клас А +, то ліфт там повинен бути кого-небудь із них, інакше цього класу не отримати. Загалом, це корупція, але у цих брендів дійсно дуже крута техніка, з класною електронікою, в компаніях працюють дуже серйозні інженери і т. д. А тут людина просто клеїть наклейки на свій «металобрухт» і продає в 3 – 4 рази дорожче собівартості. Гаразд заробіток, але так розводити покупців … Дізнайся про це в компанії Mitsubishi, я думаю вони були б засмучені, м’яко кажучи.
– А яких виробників Ви зовсім не рекомендуєте, у кого дійсно неякісні ліфти?
– Все складно з обладнанням з Туреччини. Я з недавнього часу з ними стикаюся. Там дуже багато виробників, вони займаються масовим виробництвом і пропонують широкий асортимент, але! Все залежить від інженера. Його завдання точно розрахувати параметри обладнання, якщо в розрахунках буде помилка, ліфт змонтований на їх підставі не працюватиме або зі збоями. Два приклади, з якими мені довелося зіткнутися.
– Але Ви цей ліфт встановили? Він нормально працює?
– Щоб довго не розповідати, підкреслю головне: коли підйомне устаткування погане, але монтажник вище середнього рівня (маю на увазі як установників, так і “політичну волю” директора фірми, яка продає і монтує ліфт), то цей ліфт можна зробити, і він буде працювати. В такому випадку, підтримуючи реноме фірми, керівник виконує зобов’язання перед замовниками. Директору компанії доводиться платити більше монтажникам, щоб вони за рахунок свого професіоналізму переробляли ті частини ліфта, які були неточно розраховані. Адже заради короткострокової вигоди люди закривають на все очі, тікають, не беруть трубку на дзвінки замовників і т. д.
– І на закінчення, що Ви бажаєте дати потенційним замовникам?
– Якщо ви купуєте ліфт, в першу чергу важливо розуміти, хто вам його продає, тобто важливий безпосередній підрядник, його стабільність і відповідальність, як він готовий нести гарантійні зобов’язання. Адже якщо вам не дороблять ліфт, і ви звернетеся до когось іншого, то вам запропонують просто купити інший підйомник, а цей викинути. І наскільки я знаю, в нашій країні бувають проблеми навіть з офіційними представництвами.
Тому, повторюся, що важливіше виробника тільки підрядник, той, хто продає, встановлює і обслуговує обладнання. Він несе основну відповідальність!